SITATER FRA MEDIA

«Tom Roger Aadland fortsetter å imponere som både sanger og låtskriver...Det hadde vært på sin plass at Bob Dylan spilte inn disse sangene på engelsk»

Dagsavisen

«Landets fremste Dylan-tolker leverer noen knallåter på egen hånd... De beste låtene her er de såreste og sterkeste han noen gang har skrevet på egen hånd»

Aftenposten

«Sårbarhet i utsøkte tekster fra rockpoeten...For meg framstår ‛Motgift’ som et av høydepunktene i Aadlands karriere så langt»

iTromsø

«Reseptfri kur mot det vonde...Har vi noen gang trengt en motgift, er det nå. Her er ti doser»

Stavanger Aftenblad

«Tom Roger Aadland er bedre enn noen gang på niende album...‛Motgift’ er en hestekur mot likegyldighet og overfladiskhet»

Vårt Land

«Å, som jeg gleder meg til å høre dette live!... Gi Rådhusplassen til Tom Roger Aadland!»

Puls

«Heilt der oppe i elitedivisjonen med dei beste...‛Motgift’ innfrir på alle måtar»

Tysvær Bygdeblad

«Det beste Aadland noen gang har gjort...Han kan til tider minne om en norsk Cohen, i balansegang mellom hverdag og mytologi, Jokke og Homer»

Klassekampen

Play Video

MUSIKERE PÅ ALBUMET «MOTGIFT»

Tom Roger Aadland: vokal, akustisk gitar, munnspill
Kjetil Steensnæs: akustisk og elektrisk gitar, barytongitar, pedal-steelgitar, banjo, kor
Kristian Kvalvaag: akustisk og elektrisk gitar, kor
Mikael Lindqvist: piano, hammond-orgel, synthesizer, mellotron
Ruben Fredheim Oma: bass, kor
Karl Oluf Wennerberg: slagverk, perkusjon
Lise Voldsdal: fiolin
Kaja Fjellberg Pettersen: cello
Espen Reinertsen: saksofon
Dag Stiberg: saksofon
Lars Voldsdal: perkusjon, elektrisk gitar

FEM KJAPPE MED TOM ROGER

Gratulerer med ditt 9. album, «Motgift». Kan du fortelle litt om prosessen rundt det, og hva som er forskjellig på dette albumet i forhold til dine tidligere album?

Jeg skrev de siste sangene til albumet ferdig i Sør-Afrika i desember 2019. Da jeg så gjennom låtene for å finne en fellesnevner, var sårbarhet ordet som dukket opp. To måneder senere snudde vi bandbilen på vei til konsert, og Norge var i lockdown. Det siste året har mye handlet om det at vi er sårbare. Men ikke at jeg føler det er profetiske låter, sårbarhet har alltid vært et tema for låtskrivere, fra blues og country til hiphop.

Jeg har tatt litt større sjanser på dette albumet, latt det stå til. Jeg kommer jo fra en fjordbygd på Vestlandet, og har aldri hatt slalåmski på beina. Men jeg husket et intervju med en av de store alpinistene. Han sa at de beste løpene var når du kjørte litt på kanten, og ikke hadde full kontroll. «Motgift» er et sånt album.

En ting som er annerledes med denne plata, er rammen rundt innspillingen. Opptakene med bandet ble gjort sent på våren, i en tid da musikerne ikke hadde spilt sammen på flere måneder. Det var en veldig spesiell stemning i studio, og jeg tror vi alle satte større pris enn vanlig på det å komme sammen rundt musikken. Jeg føler det er både lek og alvor over dette albumet.

Albumet er delt inn i to distinkte sider, hver med sitt særpreg. Kan du fortelle litt om det, og hva du ønsker å formidle gjennom det?

Én ting jeg synes er fint med LP-formatet, er at man kan dele et album i to. Det er en tradisjon for at side to lodder litt dypere. Mange artister har brukt denne oppskriften: David Bowie, Kate Bush, Bob Dylan. Tre av de nye låtene hadde elementer av rap i seg, og en viss felles tematikk. Derfor plasserte jeg dem sammen som en liten suite i starten på side to. Sangene på side en er mer umiddelbare, og nærmere det uttrykket de fleste forbinder med meg.

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?

Jeg tenker at lydbildet er mørkt, energisk og direkte. Det er lite «pynt» på dette albumet, og det tror jeg er grunnen til at det oppleves så umiddelbart. I flere av låtene, for eksempel «April i 64» og «Før di tid», ligger mye av informasjonen ganske langt nede i registeret. Jeg tror dette er et album som treffer lytteren i magen.

Du har blitt omtalt for å være en «uredd type» etter at du ga ut Bob Dylans mesterverk «Blood on the Tracks» på nynorsk. «Motgift» viser et annet aspekt av din uredde innstilling. Kan du fortelle litt om dette, hvorfor det har vært «viktig» for deg å gi ut dette albumet, og hva du selv føler er din sterkeste side som artist?

Jeg tror nok ikke jeg er spesielt uredd generelt. Men når jeg jobber med tekst og musikk, prøver jeg å ha fokus på sangene, hva de trenger, og ikke la meg distrahere av hva folk vil synes, heder og ære osv. Gitaristen Pepe Romero sa en gang at en kunstner må kvitte seg med egoet, ellers kommer det bare i veien for det han egentlig skal gjøre.

Sangene på den nye plata betyr veldig mye for meg, uten at jeg helt vet hvorfor. Jeg har merket det under hele prosessen. Det føles som et album som er en viktig stasjon på veien for min del.

Min sterkeste side som artist? Det er en gammel gresk lignelse som sier reven vet mange ting, men pinnsvinet vet én stor ting. Det kan tolkes i flere retninger, men jeg liker å tenke at reven er den flinke håndverkeren, mens pinnsvinet er filosofen. Jeg tror jeg har noe av begge disse i meg, og det er en balansegang der. Jeg liker veldig godt det håndverksmessige ved å jobbe med musikk, men jeg tror også på en eller annen kreativ kraft uavhengig av håndverket. Beklager hvis det ble for mystisk. Morgenkaffetankekjør!

Hvordan har covid-19/korona-perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer videre for 2021?

Korona har jo snudd opp ned på alt. Det var svært velkomment da Det Norske Teatret ville at jeg skulle gjøre nye Dylan-gjendiktninger for forestillingen «Vikla inn i blått», som hadde premiere i oktober. Det var flott å kunne gå inn i et prosjekt med retning og et klart mål. Jeg tror ikke jeg er så god til å vente, jeg er nok best når jeg er i gang.

Nå håper jeg situasjonen lysner i løpet av våren og sommeren, og at det går an å turnere tilnærmet normalt til høsten. Da skal jeg etter planen til Nord-Norge og spille, og de turene ser jeg alltid fram til. Og så skal jeg begynne å skrive nytt album.

Tom Roger Aadland «Motgift»

«Motgift» er tittelen på Tom Roger Aadlands niende album. For et års tid siden satt han og så gjennom de nye låtene han hadde skrevet. «Hva er det disse sangene handler aller mest om?» var spørsmålet han stilte seg. Sårbarhet, var ordet som slo ham. «Motgift» er et album som innehar både lys og mørke. Musikken har brodd og overskudd, tekstene er kanskje de beste han har skrevet.

HØR TOM ROGER AADLAND SIN 20+5 SPILLELISTE

20+5 er en serie fra NPS Music hvor norske artister har plukket ut sin topp 20 liste med norske låter, og lagt på 5 av sine egne. Her kan du høre Tom Roger Aadland sin 20+5 spilleliste.

Les bakteppet for låten «Sommaren utan ende»

Eg ville skrive ein song om desse magiske sommarane då du var 12-13-14 år. Ser for meg at du går inn djupet av sommaren, og ein eller annan stad der inne er alt berre solskinn og blå himmel, kanskje nokre få skyer, ein båt som ligg i ro ute på fjorden, og viss du har vore heldig, nokre fisk. Og du tenkjer at «denne sommaren kjem sikkert til å vare evig». Men nå veit me at dei gjer jo ikkje det.

Les bakteppet for låten «Alle dei i ei»

Det er ikkje så mange av låtane mine eg er stolt av, men... Ofte skriv eg teksten først, men denne «kom» til meg, tekst og melodi på ein gong. Eg tenkte på kona mi, Eyrun, og alle kontrastane ho har i seg, som eg set slik pris på (doktorgrad i medisin og bussjåførlappen, say no more). Etter kvart har eg fått så mykje feedback frå mannfolk landet rundt at eg tenkjer dette er ein låt som er ei hyllest til alle kvinner, og til mangfaldet dei står for.

Les bakteppet for låten «Eg må ha deg»

«Kven veit kor tida drar hen?» som Sandy Denny song. Bob Dylan fyller åtti år denne våren, og dette er ein av dei vakraste kjærleikssongane han har skrive. Kven andre enn han kunne byrja ein song om sanseleg lengt med ei gravferdsscene? Dette er ein av favorittlåtane mine å gjere live, han løftar i alle fall meg, vonleg nokon andre også.

BESØK TOM ROGER PÅ SOSIALE MEDIER

Play Video

Tom Roger Aadland - Alle (Live)

BACKKATALOG

LIVE I OSLO KONSERTHUS

BLOD PÅ SPORA

SONGFUGL

BLONDT I BLONDT

RAPPORT FRÅ EIT GRENSEHOTELL

FLØYEL OG STÅL

DET DU ALDRI SA

OBVIOUSLY EMBRACED